Vores skovbørnehave hviler på et solidt pædagogisk grundlag, hvor vi arbejder med en anerkendende tilgang til børnene og deres familier - samt et naturpædagogisk grundlag, der hviler på mikroforskermetoden.
Det er en enkel udgave af den hypotetisk deduktive metode, som har været brugt i forskning og videnskab i århundreder. Den er formuleret og forenklet for at hjælpe børn med at forske i dét, som de bliver optaget af og nysgerrige efter at vide mere om.
Vi indretter vores planlægning af aktiviteter ud fra denne metode for at understøtte børnenes alsidige udvikling og naturlige nysgerrighed. Vores års-, måneds- og ugeplansplanlægning afspejler denne tilgang til det pædagogiske arbejde.
Vi bruger bl.a. materialet fra Krible Krable universet udarbejdet af Naturvejledning Danmark. Det kan fx være bøger, plancher eller andet, der passer ind i et emne.
Læs mere om Mikroforsker metoden her.
Læs mere om Krible Krable universet her.
Billede er Mikroforskermetoden.
Naturvejlederlogo og Skovens Børns eget Naturvejlederlogo.
Skovens Børn har indtil videre to naturvejledere ansat og vi har en ambition om at efteruddanne vores pædagogiske personale som naturvejledere for ekstra naturpædagogisk faglig tyngde.
Vi har også et samarbejde med Gentofte Kommunes naturvejleder, som bor sammen med os i Ordrup Hus.
Eksempel på ugeplanlægning:
Hvis du vil vide mere om vores naturpædagogik kan du hente vores læreplan her. Er du fra et dagtilbud er du velkommen til at lade dig inspirere af vores ugeplan og skriftlige evalueringsskemaer.