Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Politikker

Vi følger kommunens og sundhedsstyrelsens anvisninger

Solpolitik

Solpolitikken i Den Grønne Planet gælder fra april til september, og vi er særligt opmærksomme i tidsrummet kl.12:00-15:00. Vi anvender Kræftens Bekæmpelses anbefalinger og vi forventer, at børnene er smurt ind i solcreme SPF 15, når de kommer i institutionen. I samarbejde med forældrene sørger personalet for, at der er solcreme til alle børn. Personalet smører børnene ind i solcreme efter frokost, middagslur eller evt. badning.

Baderegler

På strande eller ved søer, må børnene kun soppe. De må gerne bade i bassiner.

Sorg og kriseplan

Gentofte Kommune har udarbejdet en sorg- og kriseplan, som vi handler efter i tilfælde, hvor der er behov.

Kostpolitik

I Den Grønne Planet danner måltidet ramme for:

  • At barnet udvikler sunde kostvaner
  • Det at spise og blive mæt
  • Den sociale funktion
  • Det dannende aspekt

Vi vil gøre måltidet til en positiv oplevelse, hvor børnene bliver mødt med anerkendelse. Børnene spiser sammen, hygger sig med hinanden og deres mad. De ser, hvad de andre spiser og får lyst til ny mad. De små lærer af de store og normer og regler omkring måltidet videregives.

Bevægelsespolitik

Vi har igennem flere år haft fokus på børn og bevægelse, og vi har gode muligheder for at udfolde os. Vores dejlige legeplads og omgivende natur giver også gode muligheder for leg, bevægelse og motorisk træning. At være i besiddelse af et godt bevægelsesfundament frigiver handlemuligheder til at kunne lege, lære nyt og opleve verden. Motoriske færdigheder kommer ikke af sig selv. Barnet skal øve sig mange gange for at opnå en ny færdighed. Derfor er det vigtigt at være opmærksom på barnets udvikling og hele tiden hjælpe det videre. Som voksne er vi rollemodeller og igangsættere. Vi bruger legen til at skabe fællesskaber og lære børnene sociale færdigheder.

Sproglig udvikling

Det er et fælles ansvar for forældre og pædagoger at sikre et godt sprogmiljø. Vi skal give børnene de bedste muligheder for at udvikle et rigt og varieret sprog, og dermed gode forudsætninger for læring generelt.

En tidlig indsats i forhold til alle børns sproglige udvikling er en unik mulighed for at give det enkelte barn de bedste betingelser personligt, socialt og fagligt. Alle børn kan få glæde af en målrettet indsats med afsæt i hvert deres behov. Vi arbejder med den sproglige udvikling i de aldersopdelte grupper. I de tilrettelagte forløb træner vi bl.a. ordforråd, sætningsdannelse og begreber. 
Vi har forskellige ”sprogkasser”, som vi bruger alt efter børnenes alder. Højtlæsning og sang foregår hver dag. I forbindelse med højtlæsning bruger vi bl.a. materialet "Læseleg" som er udviklet af Mary Fonden.

Omkring 3 og 5 års alderen får alle børn tilbudt en sprogtest, som viser barnets sproglige udvikling. Vi bruger resultatet til at målrette det enkeltes barns behov inden for sproglig træning.

Play and Learn

Play and Learn er engelsk for de 3-6 årige, som giver barnet forudsætninger for at klare sig i et globaliseret samfund. Formålet er, at børn i børnehave tilegner sig sproglige og kulturelle kundskaber og færdigheder samt udvikler bevidsthed om sprog og sprogtilegnelse på engelsk.